Persianes amb ànima segueix expandint i enfortint el seu projecte. Després de quatre anys consolidant el programa a Gràcia, aquesta tardor el projecte comunitari de creació artística i col·laborativa que promou la inclusió social i laboral de dones en situació de vulnerabilitat social, ha fet el salt al Raval amb una edició en col·laboració amb Àmbit Prevenció, entitat que forma part de Grup ATRA.
“Persianes té la capacitat d’adaptar-se a qualsevol col·lectiu i projecte que busqui lluitar contra l’estigma”, explica Blanca Olivares, coordinadora del programa d’ATRA. En aquesta primera experiència al Raval, s’ha treballat mà a mà amb el CRD Robador, espai per a persones consumidores de drogues que té l’objectiu de reduir al màxim els problemes per a la salut física i psicosocial d’aquestes persones.
P.A. Raval es va posar en marxa el 30 d’octubre amb la formació teòrico pràctica en disseny, art urbà i creativitat impartida per les artistes Silvia Ospina i Isaura Sonet, artistes que també fan les classes de la quarta edició del P.A. Gràcia, juntament amb Natalie Pomar. El curs acabarà el 18 de desembre amb la pintada de dues persianes: la d’un comerç de proximitat i la persiana del Centre de Dia Robador, gestionat per Àmbit Prevenció, totes dues al mateix carrer d’en Robador.
Després de les primeres sessions on han pogut practicar pintant amb esprai, l’alumnat -format per homes i dones- ha fet aquesta setmana la preparació de la història de vida: la que hi ha darrera del local CRD Robador. I per això s’ha fet una entrevista amb responsables de l’entitat. Aquesta part és fonamental en el projecte, ja que és una manera de connectar amb el teixit social del barri i enfortir els llaços comunitaris. La història de vida que s’explica en primera persona servirà d’inspiració al grup d’alumnes i a l’artista per crear el disseny final de les persianes.
En aquesta primera experiència en un altre districte de la ciutat, la durada del curs és menor que a les edicions fetes a Gràcia fins ara, però es farà igualment l’exposició fotogràfica, un recorregut visual que mostra tot el procés i on es fa el passi del vídeo-documental sobre la iniciativa. La inauguració està programada per a dijous 16 de gener al Casal de Barri del Raval (carrer Reina Amàlia, 31). Aquest dia es farà una visita guiada de l’alumnat i del fotògraf Kike Planellas, i el Taller de cuina del CRD Robador -membres del qual també són alumnes del Persianes- prepararan l’aperitiu.
Les responsables d’aquesta edició especial valoren molt positivament l’experiència. “Sempre estarem al costat de la gent que cregui en l’art com a eina de transformació”, assegura Blanca Olivares.